Op Digitalweb staat een interview met CMS-expert Tom Byrne. Volgens Byrne gaat de implementatie van een CMS-systeem vaak mis omdat de gebruikers niet betrokken zijn geweest bij het bouwproces.

De marketingmanager selecteert de website bouwer. Samen bepalen ze hoe de nieuwe website er uit moet komen te zien en welke functionaliteiten worden aangeboden. Vervolgens wordt er gebouwd. Tot slot nog even een training gegeven voor de mensen die straks het site gaat onderhouden en de site kan online!

Geen goede werkwijze. De gebruikers van het CMS voelen zich gepasseerd en krijgen te maken met een systeem dat niet aansluit bij hun wensen. Ze zullen dus veel weerstand vertonen en de implementatie van het CMS-systeem zal mislukken.

Op zich geen revolutionair inzicht want vanuit de veranderkunde weten we al jaren dat je mensen vroegtijdig in een veranderproces moet betrekken wil je enige kans van slagen hebben.

Hoe het wel kan? Zorg dat je luistert naar de gebruikers van het CMS. Zorg dat je luistert naar de eindgebruikers van de website. Laat ze met elkaar in contact treden. Betrek alle partijen bij UCD-methoden. Kortom beslis niet voor ze, maar met ze!

Bron: Interview Tony Byrne

Be Sociable, Share!