De SNS bank introduceert een sprekende digipas. De digipas heeft extra grote knoppen en een groot scherm. Als de gebruiker een cijfer intoetst klinkt een piep. De toets met de 5 heeft net als bij geldautomaten een extra markering gekregen, zodat gebruikers met een visuele beperking zich nog beter kunnen oriënteren.
Het door de digipas berekende resultaat wordt in het Nederlands uitgesproken en is via een ingebouwde speaker of koptelefoon te beluisteren.
De nieuwe pas komt naar verwachting in de zomer in de omloop.
Geschat wordt dat er in Nederland meer dan zeshonderdhuizend mensen een visuele handicap hebben.
Onlangs nog kreeg de SNS bank het certificaat drempelvrij. Hiermee was ze de eerste bank in de wereld die internetbankieren ook toegankelijk maakte voor mensen een visuele handicap.
De SNS bank streeft ernaar om haar producten en diensten op een transparante en toegankelijke manier aan te bieden en op die manier de zelfredzaamheid van iedereen waar mogelijk te bevorderen.
Op deze manier laten ze zien dat ze de daad ook echt bij het woord voegen. Dat is een groot compliment waard.
Bron: Dagblad van het Noorden, 15 feb. 2006
Nog geen reacties op "SNS komt voor blinden met sprekende Digipas"
Van mij mag het wat kritischer, als je naar de website kijkt. Het online bankieren gedeelte is “gewoon” een uitgeklede PDA versie van hun normale internet bankieren.
De source is bepaald niet netjes, zit vol met tabellen en nota bene “spacers” om de boel op zijn plek te houden.
SNS bank heeft het drempelvrij logo wel gekregen, maar wat mij betreft niet verdiend. Datzelfde geldt voor Scapino. Voor deze bedrijven is het gewoon een mooi marketing instrument.
Dit in tegenstelling tot Becam, die weer niet lopen te pronken met hun echt goede toegankelijke site.
Meer over de drempelvrije status van SNS:
Zie ook
[url]http://www.usarchy.com/2005/09/sns-bank-een-klein-beetje-drempelvrij[/url]
Ik had inderdaad wel wat kritischer mogen zijn.
Ik baseerde me op het bericht [url=http://www.nu.nl/news.jsp?n=596917&c=57&rss]SNS Bank maakt internetbankieren voor blinden[/url] en op de ontwikkeling van de sprekende digipas.
De ontwikkeling zijn ook goed te noemen. In de uitvoering echter kan het nog beter (zoals becam laat zien). Afgezet tegen concurrenten als Abn-Amro en de Rabobank doen ze het echter wel goed.
Maar als je claimt dat je de eerste bent die internetbankieren voor blinden toegankelijk maakt laat je door het niet voorzien van inputvelden van een label toch onnodig steken vallen.
Plaats je reactie
Velden met een * zijn verplicht in te vullen