Universal Design is het ontwerpen van produkten die bruikbaar zijn voor de grootste mogelijke groep mensen.
Universal design als stroming heeft veel overeenkomsten met toegankelijkheid en is gestoeld op een aantal principes, de volgende vijf principes zijn ook geschikt voor webdesign.
- Gelijkheid.
Universal Design wil zoveel mogelijk dezelfde middelen ter beschikking stellen aan alle gebruikers. Dat betekent bijvoorbeeld dat rolstoelers dezelfde, brede ingang krijgen als anderen en niet langs een achterpoortje binnen moeten. - Flexibiliteit.
Universal Design streeft ernaar om voorwerpen te maken die zoveel mogelijk keuzemogelijkheden bieden. Een schaar voor links- én rechtshandig gebruik bijvoorbeeld. - Eenvoudig en intuïtief gebruik.
Geef wat de gebruiker verwacht, waar hij het verwacht. Bij websites bijvoorbeeld: zorg ervoor dat de gebruiker niet de halve site moet afzoeken voor hij terechtkomt waar hij moet zijn. - Zichtbaarheid.
Informatie moet goed kunnen worden bereikt, los van omgevingsomstandigheden of handicaps. Op de tram niet alleen een gong als een halte is aangevraagd, maar ook een lichtsignaal. - Ruimte voor vergissingen.
Een deur die op een trap uitkomt, draait altijd van de trap weg, zodat verstrooide mensen niet in het ijle stappen.
1 reactie op "De principes van Universal Design voor webdesign"
Gaat het universal design wel op voor het internet? Kun je een site wel vergelijken met een kurkentrekker, auto of kantoorinrichting? Internettechologie biedt zoveel mogelijkheden op het gebied van personalisatie en dynamische bijstelling dat ik me afvraag of je wel het onderste uit de kan haalt wanneer je iedereen met hetzelfde product van dienst probeert te zijn.
Ook bij niet-internetproducten zet ik er mijn vraagtekens bij. Denk je eens in van universal design zou betekenen voor de mobiele telefoonmarkt. Mijn ouders willen zo’n ding met weinig toeters en bellen, ik wil er een met allerlei opties zoals een kalender, notebook etc etc. Dit gaat niet meer om het verschil tussen een links- en rechtshandige schaar, maar om fundamentele verschillen in functionaliteit. Zowel ik als mijn ouders zijn maar wat blij dat telefoonmakers de principes van universal design niet aanhangen.
@Anders
Ik denk dat je voor iedere doelgroep een aparte produktbenadering moet zoeken (een mobiele telefoon voor de gadgetfreak is anders dan voor de digibeet die alleen maar willen bellen)
Als we trouwens nalezen wat het [url=”http://www.isoc.org/briefings/002/”]ISOC zegt over Universal Design[/url] dan komt dat gewoon neer op toegankelijkheid.
Die mobiele telefoon voor de gadgetfreak, moet die ook toegankelijk zijn voor de digibeet? Ik denk het niet. Als je alles voor iedereen wilt zijn ben je uiteindelijk niets voor niemand.
Kijken we echter weer binnen de doelgroep dan gelden de principes weer wel en hebben ze wel degelijk waarde.
Plaats je reactie
Velden met een * zijn verplicht in te vullen