Het is net een verkoper van stofzuigers die een asbak op je tapijt leeggooit.

Dit zijn de woorden van de usability expert Jakob Nielsen als het gaat over het openen van een link in een nieuw venster. Volgens usability eisen is het openen van een link in een nieuw venster erg irritant.Deelt de gebruiker deze mening?

Nadelen openen in een nieuw venster

Een bezoeker vraagt niet om een nieuw venster. Ze willen de site zien die achter de link zit, dat is de reden dat ze op de link klikken;
In een nieuw venster is het niet mogelijk om de back knop te gebruiken. deze knop is de op een na meest gebruikte navigatie functie;
Het openen van een nieuw venster is vervelend voor mensen met weinig internetervaring of een visuele handicap;
Het openen van een nieuw venster resulteert in een overvolle taakbalk.

Het is niet zo dat het openen van een nieuw venster gebruikers van je site wegjaagt. De gebruiker gaat met een bepaald doel naar een website toe en zal doorgaan tot dit doel bereikt is. Wel roept het ergernissen op bij de gebruiker en dat is niet de bedoeling.

Voordelen openen in een nieuw venster

Als de link een document betreft, bijvoorbeeld een Word of PDF bestand. Het document laadt nu op de achtergrond terwijl het originele scherm blijft behouden;
Als het om een afbeelding gaat. De afbeelding wordt op de achtergrond geladen en de gebruiker kan rustig doorsurfen;
Als het om een printbare versie gaat. De gebruiker kan printen en is snel weer terug in het originele scherm.

Conclusie van de experts

Denk goed na voor je beslist of je een hyperlink in een nieuw venster wilt openen. Openen in hetzelfde venster is de meest gebruikvriendelijke oplossing. Mocht het nodig zijn om een nieuw venster te gebruiken, waarschuw de gebruikers. Dit kun je doen door een afbeelding achter een hyperlink te plaatsen of een tekst achter de hyperlink te zetten.

Tot zover de mening van de experts.

De gebruikerstest

Om te kijken of de experts gelijk hebben, heb ik een gebruikerstest gedaan met zeven testpersonen. Hierbij is onderzocht of er irritaties optreden bij het openen van een externe hyperlink in een nieuw venster. De zeven variërend in leeftijd van 17 tot 45 jaar. Het niveau van internetkennis was zeer verschillend. De één gebruikte het elke dag, terwijl de ander het amper gebruikte.

Wat bleek uit de test?

Een onervaren internetgebruiker raakt verward als er een nieuw venster wordt geopend. Hij wist niet wat er gebeurde.

85 procent van de testpersonen geven de voorkeur aan het openen van een externe hyperlink in een nieuw venster. Ze weten hoe ze dit moet (rechtermuisknop of Shift + klik.) Opvallend is echter dat niemand er gebruik van maakte. Uit de test bleek ook dat niemand zich stoorde als de externe hyperlink in hetzelfde scherm opende.

Volgens de experts is het, het meest gebruiksvriendelijk om een afbeelding rechts van de link te plaatsen. Als je op deze afbeelding klikt dan opent de link in een nieuw venster. Klik je op de hypertekst link dan opent de link gewoon in hetzelfde scherm. Deze manier wordt al gebruikt door Yahoo en AOL.

screenshot AOL

Alt Tekst

Wanneer voor deze optie wordt gekozen is het belangrijk om de afbeelding te voorzien van een alt en title attribuut met de tekst “opent in een nieuw venster”. De gebruiker die niet weet wat het icoon betekent kan aan de alt of title tekst lezen wat het icoon doet. Uit de test bleek men hier veelvuldig gebruik van maakte.

Conclusie

Open nooit een link in een nieuw venster zonder de gebruiker te waarschuwen. Zorg er voor dat de gebruiker niet schrikt als hij op een externe link klikt want de kans is groot dat hij of zij niet meer terug komt. En dat zou toch zonde zijn?

Praktijkvoorbeeld: zoekresultaten Transavia

Update: Stefan Wobben, 28 mei 2007

In dit filmpje is goed te zien hoe de deelnemer vastloopt omdat de zoekresultaten in een nieuw venster worden geopend en dit haar niet duidelijk is.

Be Sociable, Share!