Onderzoek toont aan dat het bij observatie van internetgebruikers belangrijker is te interpreteren wat ze proberen te zeggen dan aandachtig naar ze te luisteren. Gebruikers bedoelen het goed als ze hun mening geven over het design van een website, maar het is niet een geschikte manier om aan de juiste informatie te komen.

Vele studies tonen namelijk aan dat juist de belangrijke details die naar goede oplossingen moeten leiden, simpelweg niet door deze gebruikers opgemerkt worden. In plaats daarvan komen ze vaak met suggesties die, wanneer ingevoerd, niet voor verbetering zorgen maar vaak een tegenoverstellende werking hebben.

Maar als we niet aandachtig naar de gebruikers mogen luisteren, wat moeten we dan doen om het gewenste resultaat te behalen? Kijken naar de gebruikers, observeren. Begrijpen wat ze proberen te doen en zien wat er gebeurt als ze iets proberen en falen, of juist slagen…

Natuurlijk zou het geweldig zijn als we aan gebruikers kunnen vragen wat er aan een website verbetert moet worden en ze vervolgens met een complete lijst aan komen zetten. Elk ontwerp zou dan binnen een week perfect zijn. Jammer genoeg is het proces meer complex dan dat dit scenario toelaat…

Bron: Article: The Truth about Download Time

Be Sociable, Share!