Er is voorspeld dat in de toekomst informatie vinden op het web ons gemakkelijker af zal gaan dan lopen of fietsen. De huidige stand van zaken is echter heel anders. web sites zijn normaliter niet effectief, on-line winkels zijn te moeilijk. Dit komt doordat de meeste web sites niet toereikend zijn voor de manier waarop mensen informatie zoeken.

Mensen hebben (al dan niet bewust) een idee van welke informatie ze zoeken en waarom. Ze zoeken naar informatie met een doel. Ze zoeken niet zomaar, ze willen er iets mee doen. Om effectief en efficiënt te kunnen zoeken naar informatie, volgen we haar geur. De geur bestaat uit aanwijzingen die mensen gebruiken om te bepalen of een bepaald pad leidt naar de informatie die ze zoeken. Deze aanwijzingen kunnen tekst, hyperlinks of beelden zijn. Als de geur sterk is, blijven mensen op het gekozen pad zoeken. Als de geur verzwakt, zoeken mensen naar een ander pad (andere zoekmachine, andere pagina, andere site) en gaan verder met zoeken totdat ze de informatie vinden. Of totdat ze opgeven, wat vaak voorkomt.

Deze theorie verklaart waarom de homepage bij de meeste sites de top exit page is. De homepage wordt doorgaans gebruikt om mensen te teasen of te prikkelen met traditionele reclame technieken, waarvan de geur erg zwak is. De homepage zou echter moeten worden gebruikt voor content en tekstuele hyperlinks die erg veel geur hebben. Mensen zijn immers net jachthonden, die genoeg hebben aan geur om de prooi te vinden.

Bron: De geur van informatie

Be Sociable, Share!