We scannen tekst vanaf het beeldscherm en we lezen tekst vanaf papier, toch? Recent eyetracking onderzoek toont aan dat deze stelling niet persé waar is.

Het Poynter Institute voerde een eyetrack onderzoek uit met 600 lezers van zes verschillende kranten. Uit hun onderzoek bleek dat een online nieuwsbericht beter wordt gelezen dan een nieuwsbericht in de traditionele versie.

  • Van een nieuwsbericht op een website wordt gemiddeld 77% van de tekst gelezen;
  • Van een nieuwsbericht in de krant wordt gemiddeld 62% van de tekst gelezen;
  • Van een nieuwsbericht in een tabloid wordt gemiddeld 57% van de tekst gelezen.

75% van de mensen die een krant leest doet dit systematisch. Ze beginnen bij een bepaald nieuwsbericht en werken zo de hele pagina af. 25% van de mensen scanned de krant op zoek naar interessante stukken. Op het internet liggen deze percentages. 50% leest systemtisch en 50% scanned.

In de krant trekken grote koppen en een paar grote foto’s trekken meer aandacht dan meerdere kleinere foto’s. Online krijgen navigatie en ‘teasers’ meer de aandacht.

Realistische nieuwsfoto’s krijgen meer aandacht dan een professionele foto van een vooropgezette situatie. Ook doet kleur het beter dan zwart wit foto’s als het gaat om het trekken van de aandacht.

Tevens bleek uit het onderzoek dat mensen meer van een tekst onthouden als er alternatieve verhaalvormen worden gekozen zoals ‘Vraag en antwoord’, ‘tijdlijnen’, ‘illustraties’, ‘lijstjes’ en ‘intermezzo’s’

Bron: Surprise: Study Finds Online Users Finish More Stories Than Print Readers

Be Sociable, Share!