Het gezegde luidt “hij heeft aan een half woord genoeg”. Onderzoekers van de Universiteit van Rochester hebben nu bewijs gevonden dat dit gezegde een kern waarheid bevat

De onderzoekers tonen aan dat mensen automatisch een aantal woorden en betekenissen overwegen bij het horen van een woord nog voordat de laatste letter is uitgesproken.

We voorspellen dus wat onze gesprekspartner gaat zeggen nog voordat dat deze klaar is met spreken. Iedereen heeft eigenlijk een ingebouwde google autosuggest.

Eigenlijk is het best logisch dat mensen informatie op deze manier verwerken. Waarom zou je immers wachten met verwerken van informatie tot je de laatste letter hebt gehoord als je het woord al met grote zekerheid kunt voorspellen.

Ik denk dat niet alleen met luisteren maar dat ook met lezen misschien dit principe geldt.

Kijken we naar het leesgedrag van mensen op websites dan zien we vaak dat mensen de website scannen op zoek naar woorden die hen dichter bij hun doel brengen.

Mijn idee is dat we een website scannen ook met een soort van associatieve woordenwolk in onze gedachten. Komen we op de website iets tegen dat we in gedachten hebben dan focussen we op de woord en lezen we de zin waarin het woord voorkomt.

Stel ik heb een tweedehands volkswagen golf die voor de apk-keuring moet. Ik bezoek de website van mijn garagehouder en scan de homepage op zoek naar de woorden uit mijn associatieve woordenwolk (apk-keuring, onderhoudsbeurt, kleine beurt, grote beurt, apk check, tüv). Ik scan de pagina en op zoek naar woorden die ik in mijn hoofd heb. Ik lees daarbij niet woord-voor-woord maar ga kris-kras door de pagina en focus het eerste gedeelte van het woord totdat ik vind wat ik zoek.

Take away weet wat de assoicatieve woordenwolk van je bezoekers is en verwerk dit in je teksten

Scientists Watch As Listener’s Brain Predicts Speaker’s Words

Deel deze pagina met anderen:
  • eKudos
  • NuJIJ
  • Digg
  • del.icio.us
  • LinkedIn
  • Facebook
  • Google
  • Fleck
  • GeenRedactie

[Post to Twitter] 

Gerelateerde artikelen

  1. Het mentale model van de zoekfunctie
  2. Creëren van mentale modellen, stap voor stap
  3. Zoeken met meerdere woorden steeds populairder
  4. Semantische indexering
  5. Gebruiksvriendelijkheid of usability