In Red Mijn Vakantie! helpt Alberto Stegeman wanhopige Nederlanders die een horrorvakantie meemaken. Vakantiegangers die ten einde raad zijn door bijvoorbeeld smerige hotelkamers of enorme geluidsoverlast, schakelen de hulp in van Alberto. Hij reist af naar de vakantiebestemming en probeert ter plekke de vakantie alsnog te redden (SBS).

Voor wie is de vakantie erger? Mensen die op de eerste vakantiedag gelijk al in de nachtmerrie belanden maar voor wie alles uiteindelijk toch nog goed afloopt? Of de mensen voor wie alles goed begon maar waarvan de vakantie toch nog in een nachtmerrie eindigt?

De meeste mensen zulllen kiezen voor de eerste situatie waarbij de horrorvakantie uiteindelijk toch nog goed afloopt. Eind goed al goed, toch?

In het artikel ‘Want to Perfect Your Company’s Service? Use Behavioral Science‘ passen de auteurs Richard B. Chase en Sriram Dasu een aantal wetten uit de sociale psychologie toe op het managen van klantervaringen. Als een van de belangrijkste principes noemen ze ‘Eindig sterk’. Mensen zullen de laatste ervaring beter onthouden dan vorige ervaringen.

Onderzoek van Nicole Votolato Montgomery (College of William and Mary) en H. Rao Unnava (Ohio State University) werpt echter een ander licht op de zaak.

Vraag je mensen direct na afloop van de vakantie naar hun ervaring dan zal de situatie die goed eindigt als meest positief worden ervaren. Na verloop van tijd zal de negatieve ervaring in het begin een steeds grotere stempel drukken op de herinnering en zullen mensen een meer evenwichtig oordeel hebben.

Voor de tevredenheid op korte termijn is goed eindigen dus van belang. Voor tevredenheid op de lange termijn is een vlekkeloos begin echter evenzo belangrijk concluderen de auteurs.

Bron: Remember that time? New study demystifies consumer memory

Be Sociable, Share!