Uitgaande van de motivatie theorie van Herzberg wordt een positieve gebruikerservaring bepaalt door motivatie en hygiëne factoren.

Onder motivatie factoren verstaat hij die dingen die iemand als positief ervaart en die niet werden verwacht en dus boven de verwachting uitstijgen.

Onder hygiëne factoren verstaat hij dingen die niet als extra positief worden ervaren omdat iemand ze als vanzelfsprekend ervaart en die zorgen voor ergernis als ze afwezig zijn.

Volgens mij kan gebruikersvriendelijkheid zowel een motivatie factor als hygiëne factor zijn.

Als je bijvoorbeeld voor het eerst gebruik maakt van Apple producten zorgt de extra gebruikersvriendelijkheid zoals bijvoorbeeld het magnetische stroomkabeltje voor een WOW ervaring. Een typische motivatie factor om meer Apple te willen.

Bij de OV-chipkaart zorgt het ontbreken van gebruikersvriendelijkheid echter juist voor veel ergernis zoals te lezen is in een artikel van omroep Flevoland.

Er is veel kritiek op de invoering omdat het systeem niet waterdicht zou zijn. Ook de gebruikersvriendelijkheid van de kaart zou te wensen overlaten.

Een mooi voorbeeld van een hygiëne factor die mensen aangrijpen om niet met een systeem te hoeven werken.

Be Sociable, Share!