Naast het bericht van vorige week dat websites van overheidsinstellingen te ingewikkeld zijn, blijken ook de websites van ziekenhuizen niet goed te scoren. Zorgwebmonitor meldt dit op haar website. Naar aanleiding van onderzoek van MediQuest vorige maand, maar ook uit onderzoek van InterCity blijken websites van ziekenhuizen zich niet voldoende te richten op de behoeften van de gebruiker, de patiënt.

Zo rapporteert MediQuest dat een groot deel van de ziekenhuizen niet voldoende op de informatiebehoeften van de gebruiker inspeelt (bijvoorbeeld informatie over het soort behandelingen ontbreekt vaak). In dit onderzoek heeft men rekening gehouden met een aantal belangrijke criteria, waaronder: vindbaarheid, toegankelijkheid, betrouwbaarheid en interactiviteit.

Eerder al bleek uit onderzoek van InterCity dat de websites van ziekenhuizen niet afgestemd zijn op de gebruiker. Dit onderzoek richtte zich op de gebruikersvriendelijkheid, transparantie en interactie, en stelde een ranglijst op van de bestscorende ziekenhuis websites in Nederland (ook te vinden via Zorgwebmonitor). Tijdens dit onderzoek bleek dat veel ziekenhuis websites vooral niet interactief genoeg zijn, terwijl dit juist wel belangrijk is in de communicatie tussen patiënt en ziekenhuis (of nog specifieker: dokter, specialist, online (spoedeisende) hulp, …).

Bronnen:

  1. Zorgwebmonitor
  2. MediQuest
Be Sociable, Share!