Je bent lekker aan het surfen. Of je wilt een artikel bestellen in een webshop. Hoogst irritant wanneer je dan stuit op een 404 foutmelding waar je niks mee kan. Op naar de volgende webshop die het artikel ook aanbiedt!

Elja Trum deed onderzoek naar de 404 foutmeldingen van webshops en vond het resultaat ronduit betreurend. Zo kwam hij vaak terecht op de standaard 404 foutmelding van de server, of ontbrak de 404 pagina helemaal. Dat zorgt er dus voor dat je omzet misloopt!

Hoe nou je 404 pagina op te zetten zodat de bezoeker weer verder kan met waar hij mee bezig was?

Allereerst, zorg ervoor dat het duidelijk blijft waar de bezoeker is. Het is dan ook verstandig om de 404 pagina dezelfde lay-out te geven als de rest van de website. De bezoeker heeft dan ook gelijk de standaard navigatie tot zijn beschikking.

Maak duidelijk wat mis is gegaan en geef de bezoeker de mogelijkheden aan om weer op het ‘juiste pad’ te raken. Dit kan door middel van een zoekmachine of het weergeven van de meest bezochte pagina’s. Nog beter is het analyseren van de ingegeven url waardoor je de bezoeker een overzicht van de meest relevante pagina’s kunt geven.

Ook is het uiteraard van belang dat je het probleem oplost, zodat dezelfde fout niet meer voorkomt. Verwijzingen vanaf de site zijn gemakkelijk te veranderen in de juiste.

Bron: Meer omzet dankzij een goede 404 foutafhandeling

Be Sociable, Share!