Nietszeggende zinnen

Je kent ze vast wel. De vriendelijke maar nietszeggende zinnen waar veel websites nog steeds mee openen; “Welkom op onze site”. Usability goeroe Jakob Nielsen noemt het een ‘blah-blah tekst’. Een blok woorden dat de meeste lezers overslaan. De ogen dwalen liever af naar meer actieve content als hypertekst links en lijstjes.

Vulling vol clichés

De meeste blah-blah teksten hebben helemaal geen functie, ze zijn slechts vulling vol clichés. Zoals “Welkom op de website van de Delftse Modelbouwvereniging, kortweg DMV” of “Welkom op de website van coverband Memphis! Uw feestavond word met MEMPHIS zeker een succes” en “Welkom op de website van stichting ‘When the eagle learns to fly’.”

Feel-good content

Het advies van Nielsen is simpel; haal om te beginnen de welkomstmat voor de deur weg. Verspil je woorden niet aan een feel-good content. Maar waarom? vraag je je wellicht af. Het is toch aardig en netjes om iemand welkom te heten? Buiten de virtuele wereld gebeurt het al lang niet meer en we zouden het waarschijnlijk wat opdringerig vinden. Maar online vinden veel mensen zo’n welkomstwoord nog heel gewoon.

Antwoord op één vraag

Dus waarom het advies van Nielsen? We komen weer terug bij het verhaal over de gehaaste, ongeduldige lezer. De gemiddelde bezoeker geeft je een paar seconden om je verhaal te doen, boeit het niet dan is hij zo weer weg. Je moet er dus snel bij zijn. Die bezoeker wil maar antwoord op één vraag: Wat heb ik hier aan?

Zorg dat hij zich welkom voelt

Schrijf je content zo dat de lezer met een blik ziet of het de moeite loont verder te lezen. Vertel hem niet dat hij welkom is maar zorg dat hij zich welkom voelt. Laat zien dat je snapt wat hem beweegt en dat je het antwoord op zijn vragen hebt. Daarbij kan een openingstekst trouwens zeker wel van pas komen.

Online heeft niemand vieze voeten

Goedgeschreven maakt een inleidende paragraaf de context van de content duidelijk en laat het zien waar de pagina over gaat. Maar begin niet met de ontstaansgeschiedenis van je bedrijf, nodig iemand niet van harte uit een kijkje te nemen in je site en kom niet met vage teksten als ‘het aanpakken van strategische en operationele vraagstukken’. Online heeft niemand vieze voeten dus die mat voor de deur kan wel weg.

Be Sociable, Share!