Veel Webmarketeers zijn bekend met de AIDAS-formule. Dit is de ‘gouden’ formule voor een effectieve campagne en staat voor:

  • Attention
  • Interest
  • Desire
  • Action
  • Satisfaction

Uit diverse eyetrack studies zie ik telkens weer dat gezichten, en dan vooral de ogen, direct de aandacht van de bezoeker trekken. Met een ‘aansprekend’ gezicht op je website lijk je dus aan de A van Attention te voldoen.

Maar hoe zorg je nu dat je bezoeker vervolgens ook interesse toont in je organisatie, je produkt en/of dienst? De kijkrichting van de persoon die je op je foto gebruikt blijkt hier erg van belang te zijn.

In feite komt het op het volgende neer;

Kijkt de persoon de bezoeker recht aan dan kijkt de bezoeker terug naar de persoon op de foto.

Kijkt de persoon naar een bepaalde richting op het scherm dan zal de bezoeker deze kijkrichting volgen. Want deze is nieuwsgierig waar de persoon op de foto naar kijkt.

Ga maar eens in een openbare ruimte staan en staar naar het plafond. Je zult zien dat veel mensen ook naar boven zullen kijken. Nieuwsgierig als we zijn wat er aan de hand is.

Robert Stevens van Bunnyfoot toonde dit al eens in een eyetrack studie naar een advertentie voor Sunsilk.

Laatst kwam ik op de website van een zorgverzekeraar en zag de volgende afbeelding.

meisje origineel

Het meisje op de foto kijkt je recht aan en ik verwacht dus dat de tekstuele boodschap minder de aandacht trekt.

Hierop hebben we een variatie gemaakt waarbij het meisje nu richting de tekstuele boodschap kijkt.

meisje aangepast

We hebben verschillende mensen het origineel of de aangepaste versie getoond en met de eyetrack monitor hun oogbeweging geanalyseerd.

Dit zijn de resultaten na 1 seconde kijken.

Origineel

heatmap meisje origineel

Aangepast

heatmap meisje aangepast

Er is een duidelijk verschil. Laat mensen op afbeeldingen richting de boodschap kijken en je bent veel beter in staat om de bezoeker van Attention naar Interest te begeleiden.

Be Sociable, Share!

[Post to Twitter]