Wat is een blurb?

Op het web is een blurb een regel of korte paragraaf (van ongeveer 20 woorden) die de lezer vertelt wat hij aan het andere eind van een link kan verwachten. Een goede blurb is geen teaser maar informeert. Een goede blurb geeft een voorproefje van de pagina zodat de bezoeker een geïnformeerd besluit kan nemen.

Kort maar krachtig

Het internet zou een vriendelijkere plek zijn als er meer en betere blurbs waren. Blurbs mogen dan kort van stof zijn, dat wil nog niet zeggen dat ze makkelijk te schrijven zijn.

Inhoud en toon

De blurb is een kort samenvatting van een document. Het is geen onderdeel van de tekst die het beschrijft, het verschijnt immers op andere pagina’s. De titel, niet meer dan 8 tot 10 woorden, springt vaak van de pagina en trekt de aandacht van de lezer. Een goede titel bestaat uit de woorden waar een zoekmachine of bezoeker naar op zoek is. De blurb die volgt omvat de inhoud en, als het kan, de toon van de andere kant van de link. Een korte quote uit de introductie van het artikel doet het vaak goed.

Voor je het weet heb je publiek

Net als je in de winkel door een boek of tijdschrift bladert om te zien of je er geld aan uit wilt geven, zo bekijkt de lezer een blurb om te zien of het de moeite waard is er op te klikken. In marketing heeft een blurb gefaald als mensen er niet op klikken. Als schrijver is het je taak de bezoeker te helpen met links waar ze iets aan hebben. Een goede blurb helpt de bezoeker navigeren. Met een heldere lijst met links lever je op eenvoudige wijze een extra dienst aan je lezer. Bespaar je de lezer tijd met goeie blurbs en is je lijst steeds up-to-date dan komen ze graag terug. Voor je het weet heb je een publiek en daarmee een podium voor je diensten of producten.

Een voorbeeld

  • Het Magische Nummer Zeven, plus of min twee.

    Deze website verklaart de oorsprong van de ‘zeven plus of min twee’ regel. Een belangrijke maar vaak verkeerd begrepen regel van technische communicatie.

Deze blurb geeft helemaal geen zinvolle informatie. Om ook maar iets te leren over het onderwerp moet je op de link klikken.

  • Het Magische Nummer Zeven, plus of min twee.

    Miller’s klassieke studie uit 1956 naar het geheugen toont aan dat de meeste mensen niet meer dan zeven dingen kunnen onthouden. “Of er is echt iets vreemds aan het nummer zeven, of er is iets helemaal mis met mij.”

Deze versie licht een tipje van de sluier en geeft een mening over de studie, het is ‘klassiek’. En de quote geeft een idee van de toon van het artikel. De naam van de auteur en de datum helpen de lezer besluiten of het de moeite waard is verder te klikken.

Met dank aan Dennis G. Jerz

Be Sociable, Share!