Gezichten worden vaak gebruikt om bezoekers naar je website te trekken. Vanaf de geboorte hebben mensen een natuurlijke aantrekking tot gezichten. Websites met gezichten worden vaak zelfs als professioneler gezien.

Er is echter een keerzijde aan een gezicht op je website. Kies een verkeerd gezicht en de aandacht wordt van je boodschap weggetrokken. Belangrijk is de richting van de ogen in het gezicht. Het beste is dat het gezicht kijkt naar de boodschap die je als eerste over wilt brengen naar je bezoeker.

Wanneer je binnenkomt op een site wordt je blik automatisch getrokken naar het aantrekkelijke gezicht op de website. Wanneer de ogen naar je terugkijken, wordt je blik vastgehouden en kijk je niet meer naar de rest van de pagina.

Dit kan worden bewezen met eyetrack studies.

Twee varianten van de advertentie; het model kijkt of naar voren, of naar het produkt.

Beide advertenties met een andere kijkrichting van het model

Hieronder de heatmaps. Wanneer het model naar het produkt kijkt wordt er door de bezoeker langer naar het produkt en de boodschap gekeken. Ook wordt de produktnaam beter onthouden door de bezoeker.

De heatmaps van beide advertenties

Bron:How a pretty face can push visitors away

Be Sociable, Share!