Nederlandse consumenten gaven in 2006 € 3,69 miljard uit aan producten en diensten die ze thuis kochten via internet, catalogi, telefoon en/of de post.

De thuiswinkelmarkt heeft daarmee een omzetgroei van 13% behaald ten opzichte van 2005.

Internet is verantwoordelijk voor het grootste deel van de stijging; in totaal is in 2006 voor € 2,82 miljard online omgezet. Dat is 28% meer dan in 2005, toen de omzet € 2,21 miljard bedroeg.

In de overige kanalen (catalogi, telefoon, post) daalde de omzet van € 1,04 miljard in 2005 naar € 0,87 miljard in 2006. Dat betekent een afname van 17 %.

Dat de omzet van online bedrijven toeneemt, komt onder meer doordat Nederland een steeds grotere online populatie telt. In 2006 ging het om 64% van de bevolking, tegenover 61,4 % in 2005. Bovendien gaan online kopers gaan steeds vaker online bestellen, al dan niet met de catalogus op schoot. Dat zien we ook terug in het gemiddelde bestede bedrag per online koper, dat in 2006 verder is gestegen van € 433 naar € 441 per online koper. – Wijnand Jongen, directeur van Thuiswinkel.org.

Bron: Thuiswinkelomzet stijgt 13%

Be Sociable, Share!