Forrester publiceerde over het gebruik van social media. Gebaseerd op statistieken van Amerikaanse gebruikers is er een indeling gemaakt van 6 categorieën bezoekers:

  • Inactives: gebruikers die niet actief zijn, 52% van Amerikaanse online volwassen consumenten;
  • Spectators: gebruikers die weblogs lezen, podcasts luisteren en peer-generated video bekijken (b.v. Youtube), 33% van Amerikaanse online volwassen consumenten;
  • Joiners: gebruikers die gebruik maken van social community websites, 19% van Amerikaanse online volwassen consumenten;
  • Collectors: mensen die gebruik maken van RSS feeds en websites ‘taggen’, 15% van Amerikaanse online volwassen consumenten;
  • Critics: gebruikers die op weblog artikelen reageren en ratings en reviews posten, 19% van Amerikaanse online volwassen consumenten;
  • Creators: gebruikers die op websites, weblogs of videosites (Youtube) publiceren, 13% van Amerikaanse online volwassen consumenten.
  • De belangrijkste boodschap aan bedrijven is om social media toepassingen niet als aparte concepten te beschouwen maar deze in een samenhangende strategie te formuleren die het merk versterkt en dit af te stemmen op de mate waarin publiek participeert in social media.

    Zijn er in verhouding veel ‘creators’, ga dan de content creatie centraal stellen en eenvoudig maken. Zijn er relatief veel ‘spectators’, stel dan het bekijken van de content centraal binnen de website.

    Bron: Rapport Forrester over Technographics

    Be Sociable, Share!