Onlangs presenteerde een grote autofabrikant tijdens een persconferentie haar innovatiestrategie voor de komende tien jaar. In plaats van een stille zaal met toehoorders werd het rumoering. Een iemand nam het woord veel van de innovaties die jullie willen doorvoeren hebben wij zelf allang ontwikkeld. Heren uitvinders kom eens uit jullie ivoren toren en kijk eens wat we allang in onze auto’s geinstalleerd hebben.

Eric Von Hippel professor aan de MIT’s Sloan School of Management en wetenschappelijk directeur van het Deense User-Centered Innovatie lab constateert een verschuiving in de markt van innovatie gedreven door producten naar innovatie gedreven door klanten. Een aantal voorbeelden. De hartlong machine is ontwikkeld door doktoren. Energie sportdrankjes zijn ontwikkeld door sporters.

Als organisaties niet in de klantbehoefte voldoen nemen klanten het toch zelf over. Dankzij internet en andere slimme productiemethoden is het ontwikkelen van een product vele malen makkelijker geworden.

Today, customers aren’t just voicing their needs to companies that are willing to listen; they’re inventing and often building what they want.

Voor veel organisaties is innovatie van levensbelang. 70 tot 80% van allerlei nieuwe innovaties mislukt echter omdat het produkt niet aansluit bij de gebruikersbehoeften. Het betrekken van de eindgebruikers is de sleutel voor dit probleem. De deense regering maakt van UCD zelfs haar nationale innovatiestrategie.

Denemarken is hiermee een goed voorbeeld van een innovatief land waar wij als nederlanders nog veel van kunnen leren. Door eindgebruikers meer te betrekken bij de ontwikkeling van nieuwe ‘virtuele’ produkten en diensten maken we een goede stap voorwaarts.

Bron: An Emerging Hotbed of User-Centered Innovation

Be Sociable, Share!