Sony gelooft dat de ideale user experience wordt gecreeërd door het vinden van de ideale mix tussen design en usability.

Op de website van lees ik over Sony’s UCD filosofie: When we focus on design quality, the easy-to-use aspect of a product can sometimes be compromised. On the other hand, if we focus too much on a product’s ease-of-use, then the design can sometimes be boring. Sony believes that the most important aspect of designing is to achieve the best balance between the beauty and usability of its products. Our approach, “simultaneous pursuit of design and ease of use,” is introduced through four of our products.

Vaak worden design en usability als twee tegenpolen voorgesteld. Volgens mij is dit in een onjuiste voorstelling van zaken. Sony gelooft in de kracht van de combinatie van beide. De Apple iPod bewijst ook dat een combinatie van beide kan zorgen voor winnende produkten.

De motivatietheorie van werknemers van Herzberg onderscheid factoren die leiden tot ontevredenheid als ze niet goed zijn maar die niet automatisch meer motiveren als ze wel goed zijn (hygiëne factoren) en factoren die bijna altijd zorgen voor meer tevredenheid (motivatoren). De werkgever die gemotiveerd personeel wil doet er goed aan om eerst de hygiëne factoren op orde te brengen en vervolgens te focussen op de motivatoren.

Volgens mij valt usability binnen de categorie hygiëne factoren (een noodzakelijke vereiste) en is design meer te onderscheiden als motivator. Vaak zie ik echter dat de aandacht nogal eens wordt omgedraait. De hygiëne factoren zijn nog niet in orde en men richt zich al op motivatoren.

Be Sociable, Share!