Nederlandse webwinkels presteerden boven verwachting in de decembermaand. Dat concludeert directeur Wijnand Jongen van brancheorganisatie Thuiswinkel.org in het Financieele Dagblad op basis van voorlopige omzetcijfers.

De gemiddelde omzet steeg met 35 tot 40 procent ten opzichte van de decembermaand in 2005. Het ging vooral om luxegoederen als spelcomputers, LCD- en plasmaschermen.

De trend werd al duidelijk in de Sinterklaasweek, toen de organisatie al een recordweekomzet in de branche registreerde van 31,5 miljoen euro.

Het jaar ervoor bleef de Sinterklaasomzet steken op 26,1 miljoen euro. De reguliere weekomzet ligt voor beide jaren op respectievelijk 21,8 miljoen en 18,7 miljoen euro.

Dit jaar deden meer dan een miljoen mensen voor het eerst decembercadeau-aankopen via het web. Jongen verklaart de toename uit een verbeterd vertrouwen in het internet als verkoopkanaal, het grote aantal huishoudens met toegang tot internet en een toename van het vertrouwen van de consument in de economische ontwikkeling.

Bron: Nederlandse webwinkels boeken records in cadeauseizoen

Be Sociable, Share!