Bezoekers triggeren naar de webshop met wenslijstjes Je kent ze wel e-mails met leuke aanbiedingen, wenslijstjes, bevestigings e-mails, notificaties of e-certificaten. Het trekt (nieuwe) bezoekers naar je website. In veel gevallen laat de zender wel een paar usability steekjes vallen, waardoor de ontvanger het bericht simpel over het hoofd zien of zelfs negeren. Dit valt te lezen in Nielsen zijn nieuwe Alertbox.

Handig zijn ze wel. Via de e-mail ontvang je direct een electronische versie wat je vroeger in de brievenbus kreeg. Heel handig zelfs voor de last-minute-shopper. Volgens Nielsen is het verstandig dit zelfs prominent op de homepage van de website te plaatsen. Met name bij feestdagen of bijvoorbeeld binnenkort met Valentijnsdag!

De wenslijstjes en certificaten zijn uitermate geschikt voor viral marketing. Bezoekers kunnen deze rechtstreeks naar vrienden sturen, waarna ze getriggerd worden om naar de website te gaan. Hoe vaak heb je niet dat je niet weet wat je iemand anders moet kopen. Handig als je nichtje je een wenslijstje stuurt van een product van een specifieke webshop. Bied je als eigenaar van een consumentenshop geen wenslijstjes aan, dan laat je veel geld liggen.

Lees het hele artikel

Een tip van mij voor Valentijnsdag 14 februari: Ben je niet in de positie om een wenslijstje aan te maken in de webshop? Dan is er een alternatief voor de standaard Mail-a-friend optie. Zorg dat deze functie bij elk product goed zichtbaar is en maak er tijdelijk een valentijnstip van. De ontvanger krijgt een e-mail waarin hij/zij getipt wordt op jouw product!

Be Sociable, Share!