Amerikaanse webwinkels hebben afgelopen vrijdag hun klandizie minder sterk zien groeien dan in voorgaande jaren. Het totale internetverkeer naar online-winkels groeide van jaar op jaar nog niet half zo sterk als vorig jaar.

Black Friday luidt in de VS het traditionele seizoen van kerstinkopen in. Financieel analisten zien de verkoopresultaten op deze dag als graadmeter voor de gezondheid van de Amerikaanse economie.

Overigens komen de webverkopen vandaag – bijgenaamd Cyber Monday – pas goed op gang. Na een lang vrij weekend volgend op Thanksgiving Day doen de Amerikanen dan ook vanaf hun werkplek kerstinkopen.

Volgens onderzoeksbureau Nielsen/Net Ratings nam het internetverkeer richting onlinewinkels op Black Friday met 12 procent toe ten opzichte van vorig jaar. Dat is aanzienlijk minder dan de 29 procent groei die tussen 2004 en 2005 plaatsvond. Wel komt het groeicijfer van afgelopen vrijdag vrijwel overeen met dat tussen 2003 en 2004 (11 procent), meldt persbureau Reuters.

Volgens onderzoeksbureau ShopperTrak nam de omzet in fysieke winkels en warenhuizen afgelopen vrijdag met 6 procent toe tot 8,96 miljard dollar.

Bron: Toeloop webwinkels in VS valt tegen

Be Sociable, Share!