Nadat onderzoeksbureau IDC een paar dagen geleden stellig wist te melden dat consumenten niet meer geïnteresseerd zijn in pda’s, weet Gartner nu te vertellen dat de markt voor handheld organisers behoorlijk gegroeid is.

Gedurende het derde kwartaal van 2006 zouden liefst 4,5 miljoen pda-computers verkocht zijn, goed voor een stijging van 31,9 procent ten opzichte van Q3 2005.

De gemiddelde verkoopsprijs van een ‘persoonlijke digitale assistent’ is in diezelfde periode echter met dertien procent gedaald naar 351 dollar.

Naar schatting 62 procent van de verkochte apparaatjes biedt ook belfunctionaliteit, waar dat vorig jaar nog slechts 49 procent was, en daarmee is ook de reden van de anomalie met de resultaten van IDC opgedoken.

De analisten van dat laatste bedrijf concludeerden namelijk dat consumenten niet meer geïnteresseerd zijn in pda’s waarmee niet gebeld of gegamed kan worden en namen de mobiele telefoons annex zakcomputers dan ook niet mee in hun berekeningen.

Niet iedereen is het er immers over eens of smartphones ook tot pda’s gerekend moeten worden, of in een aparte categorie thuishoren. De Blackberry-systemen van RIM blijven vooralsnog de markt aanvoeren met een aandeel van 20 procent maar ook T-Mobiles Sidekick 3, Nokia’s E60-reeks en Motorola’s Q-modellen deden de markt opleven.

Bron: Gartner: ‘Pda-markt groeit’

Be Sociable, Share!