Soms bestaat er een groot verschil tussen wat mensen zeggen en wat mensen doen.
Jakob Nielsen’s eerste regel van gebruikersvriendelijkheid luidt: Luister niet naar gebruikers.
In plaats van te luisteren naar wat bezoekers zeggen dat ze willen moeten we focussen op de doelen die ze willen bereiken en de taken die ze daarvoor moeten uitvoeren.
Een taak uitvoeren op een website is vaak onderdeel van hoger gelegen doel. Bijvoorbeeld het raadplegen van een routeplanner om de kilometerdeclaratie in te vullen.
Het volgens van geldende conventies zoals een “hyperlink is blauw en onderstreept” zorgt er voor dat de bezoeker gelijk snapt hoe onze website werkt omdat het aansluit bij zijn verwachtingspatroon. Conservatisme wordt dus beloont met gebruikersvriendelijkheid.
Maar wat als een nieuwe werkwijze beter is? Hoe kunnen we betere oplossingen maken als we niet innoveren en conventies niet overboord durven zetten?
Hoe ontsluiten we de creativiteit waarmee betere oplossingen worden verzonnen en hoe toetsen we of het inderdaad een betere oplossing is?
Verplaatsen in de doelgroep (persona) en focussen op diens doelen zorgt ervoor dat de ideeënstroom op gang komt.
Observeren van gebruikers terwijl ze werken met onze oplossing zorgt ervoor dat we te weten komen of ons idee überhaupt wel wordt gesnapt.
Verplaatsen in en observeren van eindgebruikers zijn twee krachtige instrumenten waardoor we wat minder conservatief hoeven zijn en wat meer de innovatie kunnen onarmen.
Pas dan kunnen de écht betere oplossingen worden verzonnen.
Bron: User Performance Design
Nog geen reacties op "Conservatief of innovatief?"
Innovatie in UI/UX levert vaak experimenten op die hun weerslag op de usability hebben. Door te testen kun je de negatieve effecten beteugelen en daarmee relatief veilig je (toekomst)visie op de gebruiker botvieren, om zo tot een betere functionaliteit en UX te komen.
Hoewel conventies waardevol zijn – voor het directe begrip van functionaliteit – moet je ervoor waken dat je site geen [i]eenheidsworst[/i] wordt. Zonder eigen gezicht geef je concurrenten vrij spel.
Plaats je reactie
Velden met een * zijn verplicht in te vullen