Succesvolle web 2.0 websites zoals wikipedia, flickr, youtube en hyves zijn volledig afhankelijk van de bijdragen van hun bezoekers. Een verzamelnaam hiervoor is consumer generated media. Het komt er op neer dat de bezoekers de inhoud bepalen.

Volgens Jakob Nielsen is het echter een kleine minderheid die de inhoud bepaalt. Hij introduceert de 90-9-1 regel.

  • 90% van de bezoekers zijn lurkers. Een lurker is een passieve gebruiker van het Internet. Bijvoorbeeld iemand die wel regelmatig artikelen in een nieuwsgroep leest, maar zelf niets plaatst of reageert;
  • 9% van de bezoekers plaatst of reageert soms. Maar heeft vaak andere prioriteiten;
  • 1% van de bezoekers plaats en reageert veel en zorgt voor de meeste inhoud

De 1% domineert de rest en is niet altijd even representatief. Of het nu gaat om postings op weblogs, feedback van klanten via de website, resultaten van een online enquete, klantreviews et cetera. Het is goed om deze regel in ons achterhoofd te houden als we de resultaten interpreteren. Daarnaast is een goede statistiekenprogramma goud waard om echt goed inzicht te krijgen in de verhouding tussen de lurkers en de actieve deelnemers.

Deze participatie ongelijkheid zal altijd blijven bestaan. We moeten echter wel streven naar meer evenwicht en daarvoor kunnen we aantal dingen doen:

  • Maak particpatie makelijk. Hoe makkelijker het is om een bijdrage te leveren des te meer mensen dit zullen doen. Het geven van een cijfer is bijvoorbeeld veel makkelijker dan het schrijven van een recensie.
  • Zorg dat participatie en neveneffect is. Bij bol.com zien we een mooi voorbeeld. Liefhebbers van dit boek bestelden ook. De bezoeker doet een bijdrage zonder dat daarvoor een extra actie nodig is.
  • Bewerk in plaats van creeër. Zorg dat bezoekers op iets bestaands kunnen verder borduren. Op hyves.nl kunnen bezoekers hun profiel aanpassen door te kiezen uit een aantal templates. Deze zijn vervolgens weer helemaal naar eigen smaak aan te passen. Op weblogs is het ook opvallend dat mensen veel sneller reageren op een bestaande reactie van iemand dan dat men de eerste reactie plaatst.
  • Beloon met mate. Beloning zorgt ervoor dat mensen gestimuleerd worden om te reageren. Op diverse fora zie je bijvoorbeeld dat mensen een bepaalde status (bv expert) kunnen verwerven. Wees echter wel voorzichting want je wilt niet dat de groep van 1% die al actief is nog meer gaat domineren
  • Zet kwaliteitsbijdragen in het zonnetje. Als alle bijdragen gelijkwaardig worden behandelt loop je het gevaar dat een belangrijk inhoudelijke bijdrage verdwijnt tussen de vele bijdragen van de 1%. Zorg daarom dat kwaliteitsbijdragen speciale aandacht krijgen.

Bron: Participation Inequality: Encouraging More Users to Contribute

Be Sociable, Share!