Adviesbureau Jungle Rating deed onderzoek naar de content en functionaliteit van 25 Nederlandse webwinkels. Doel was om te inventariseren hoe goed de webwinkels hun klanten ondersteunen tijdens het aankoopproces; van oriënteren, adviseren, bestellen tot service verlenen.

Consumenten gaan eerder over tot aankoop indien de webwinkel de winkelervaring multimediaal verrijkt (Allurent, 2006).

  • 32% van de webwinkels maakt het mogelijk om tot in de kleinste details in te zoomen op de producten;
  • 80% toont zowel losse productfoto’s als foto’s van producten in hun context;
  • nieuwkomer Score.nl presenteert haar assortiment in videovorm;
  • 24% biedt interactieve promotieblokken op de homepage aan.

Uit onderzoek van Yahoo! en OMD (2006) blijkt dat 74% van de consumenten alleen aankopen doet bij webwinkels die zij vertrouwt

  • 92% toont een keurmerk, zoals het Thuiswinkel waarborg
  • 40% van de webwinkels maakt haar bedrijf te weinig tastbaar door te vertellen over de onderneming, haar geschiedenis en haar mensen.
  • 33% neemt tijdens het bestelproces twijfels van de bezoeker over de levering, privacy en het retourneren weg.

Onderzoek van Marketing Sherpa leert dat 60% het winkelwagentje volgeladen in de webwinkel achterlaat.

  • 44% geeft de bezoeker inzicht in de voorraden;
  • 56% communiceert op een duidelijke manier over de bestelkosten;
  • 36% biedt aan om de bestelling op een fysieke locatie af te halen en te betalen;
  • 56% biedt Ideal aan, 68% credit card betalingen en 72% accept giro (betaalmogelijkheden nemen toe).

Meer verkopen aan bestaande klanten.

  • 60% verwijst naar gerelateerde artikelen;
  • 52% adviseert over bijpassende artikelen;
  • 24% onthoud tussen twee bezoeken de inhoud van het winkelmandje;
  • 8% toont tijdens het bezoek welke artikelen recent zijn bekeken;
  • 16% biedt een online cadeauwinkel. Een gemiste kans volgens Jungle Rating omdat uitgaven met zo’n 50% stijgen rond kersttijd.

Volgens McKinsey blijkt dat tweederde van alle economische activiteit wordt beïnvloed door mond-tot-mond reclame. Webwinkels stimuleren hun bezoekers nog niet of nauwelijks om contact te hebben met andere bezoekers.

  • 48% biedt een lijst van best verkochte artikelen aan
  • 56% biedt de mogelijkheid om een vriend te e-mailen over een bepaald artikel.

Bron: Resultaten Nationaal Webwinkel Onderzoek 2006

Be Sociable, Share!