Het online boeken van reizen blijft groeien. Bedroeg de online verkoop van Mytravel in 2004 nog 5% dit jaar is dat aandeel gestegen naar 20%. Prima cijfers maar geen reden om stil te zitten, de concurrentie maakt immers ook stevige groei door.

Mytravel vroeg de usabilityexperts van Foviance om adviezen voor verbetering van de huidige website. Eerst voerde men een aantal gebruikerstests uit. Test om knelpunten op te sporen maar ook test om de MyTravel website te vergelijken met die van concurrenten. Ook onderzocht men succesvolle website buiten de reisbranche zoals Yahoo, Amazon en de BBC

Nadat de onderzoeksfase was afgerond stelde met een redesign van de website voor in drie fasen. De eerste twee fasen van het redesignproces zijn nu doorlopen en het conversieratio is al met 20% gestegen.

In de eerste fase stroomlijnde men het aantal stappen van het boekingsproces van acht naar vijf. Hierdoor werd de tijd om het boekingsproces te doorlopen met 40% gereduceerd. Dit resulteerde in verbetering van 10% van het conversieratio.

In de twee fase werd een meer intüitieve navigatiestructuur ontwikkeld en werd de benodige schermruimte beter benut. Ook dit resulteerde weer in een stijging van het conversieratio van 10%.

In de laatste fase van de redesign focust men zich op de content. Er worden meer relevante foto’s toegevoegd, 360 graden virtuele tours van de accomodaties, video materiaal, kaarten van het gebied en specifekere informatie over activiteiten en faciliteiten.

Bron: ROI: MyTravel Redesign increases online Booking Conversion by 20%

Be Sociable, Share!