Multiscope heeft in samenwerking met PCzapper een onderzoek uitgevoerd naar online video en audio. 75% van de ruim 5.000 ondervraagden consumeert online video en audio via de PC.

  • 61% kijkt het liefst humoristische filmpjes van andere internet gebruikers;
  • 54% kijkt het nieuws;
  • 46% kijkt tv-programma’s online (uitzendinggemist);
  • 58% kijkt naar Live streams;
  • 42% download de bestanden (opvallend is dat 35% van de bestanden nooit wordt afgespeeld);

Er zijn kansen voor Internet TV

  • 57% wil graag hun favoriete websites via de TV zien;
  • 43% wil graag e-mail lezen en sturen via de TV;
  • 31% geeft aan filmpjes die men nu via de PC bekijkt of via de TV te willen bekijken;
  • 37% zou graag webgames spelen;
  • 28% wil de TV gebruiken voor internetbankieren;
  • 25% geeft aan via de TV online produkten te willen kopen;

In de toekomst zal de groei van online content vooral komen uit een stijgend tijdsaandeel. Op dit moment wordt ongeveer 17% van de tijd die men achter een PC doorbrengt besteedt aan het kijken en luisteren naar filmpjes en muziek. Meer dan driekwart van de ondervraagden (35%) zegt dat dit tijdsaandeel in het komende jaar zal stijgen.

Volgens Jakob Nielsen brengt Internet TV nogal wat usability problemen met zich mee en zal daarom moeilijk voet aan wal krijgen. Computers en TV zijn twee verschillende media en integratie tussen beide is lastig. Aan de andere kant ziet hij met het beschikbaar komen van meer bandbreedte toch ook kansen voor online broadcasting.

Bron: Online content stroomt huiskamers binnen (PDF)

Be Sociable, Share!