Het doen van een observatie is één ding, het trekken van de juiste conclusie is wat anders. Te vaak worden conclusies getrokken op basis van een simpele observatie. Dit is gevaarlijk omdat de “onjuiste” conclusie het verdere ontwikkelproces beïnvloedt.

Jared Spool noemt als voorbeeld de Careerbuilder.com website. Om te bepalen welke homepage het meest effectief is maakte men twee versies en voerde men a|b-testing uit.

Versie A
Career Builder A

Versie B
Career Builder A

Vooraf voorspelden de ontwikkelaars dat versie A zou winnen. Deze is immers overzichtelijker en rustiger. Verbazend genoeg won versie B. Volgens de eCommerce Manager van Careerbuilder.com is het achteraf logisch te verklaren.Mensen zijn gewend om zoekresultaten van boven naar beneden te scannen. Versie B lijkt erg veel op een lijst met zoekresultaten en heeft daarom gewonnen. Het sluit aan bij wat mensen op zoekmachines doen.

Dat is niet de conclusie die Jared Spool geeft. Volgens hem is de reden dat mensen voor versie B kozen het feit dat de hyperlinks meer trigger-woorden bevatten. Mensen die online surfen hebben vaak een bepaalde set woorden in hun hoofd (de zoektermen die we in Google invullen). Mensen zijn heel goed in staat om in een tekst, in een fractie van een seconde, die woorden eruit te pikken die overeenkomen met de woorden die we in ons hoofd hebben.

Spool adviseert dus om vooral te zorgen voor veel trigger-woorden op een pagina in plaats van pagina’s vorm te geven als zoekresultaten.

Dezelfde observatie maar een andere conclusie.

Bron: Beware of Poorly Formed Inferences

Be Sociable, Share!