Een gemiddeld online bericht wordt 36 uur na publicatie amper nog gelezen. Tot die conclusie komt een onderzoeker Barabasi van de Amerikaanse University of Notre Dame.

Alleen informatie die tot de vaste structuur van de website behoort, blijft volgens hem een constante stroom lezers aantrekken. Hij voegt er aan toe dat deze bevindingen tot belangrijke consequenties kan leiden voor het ontwerp van websites en het aanbieden van online berichten.

Barabasi kwam daarbij tot de vaststelling dat de halveringstijd van een nieuwsdocument – het ogenblik waarop de helft van het uiteindelijk totaal aantal bezoekers wordt bereikt – amper 36 uur bedraagt.

Dat betekent dat een online nieuwsbericht na anderhalve dag uit de belangstelling is verdwenen. Dat betekent dat bezoekers een belangrijk bericht zouden kunnen missen wanneer ze de portal niet hebben bezocht toen het nieuws voor het eerst werd gepubliceerd, aldus Barabasi.

De onderzoekers stellen dat dit ook de reden is waarom uitgevers graag met nieuwswaarschuwingen per e-mail werken. Bovendien maakt dit duidelijk dat een bepaalde webpagina niet zozeer gelezen wordt omdat ze er interessant uitziet, maar wel omdat ze gemakkelijk toegankelijk is, aldus Barabasi.

Bron: Online nieuwsbericht overleeft anderhalve dag

Be Sociable, Share!