Een afbeelding die niet wordt gezien, geeft dat toch ruis? Dat was een van de vragen die werd behandelt tijdens de driedaagse NNG Usability Week in San Francisco waarover Natali Del Conte bericht.

Pernice Joyce en Jakob Nielsen deden een eyetrack onderzoek naar het zoekgedrag van mensen op Internet. Ze vroegen 255 mensen verschillende taken op het Internet uit te voeren.

Mensen blijken heel goed in staat om een website te scannen en te bepalen waar ze hun aandacht aan besteden. De vraag of mensen iets niet gezien hebben of dat ze hebben besloten ergens geen aandacht te besteden is in dat opzicht dan ook moeilijk te beantwoorden.

Wel kan worden gemeten waar mensen hun aandacht aan besteden. Dat is aan ongeveer 10% van de totale pagina-oppervlakte, aldus Jakob Nielsen. Uit het onderzoek blijkt dat mensen erg doelgericht te werk gaan en al hun aandacht focussen op dat gedeelte van de website waarvan wordt gedacht dat daar het doel kan worden bereikt. Die foto van die lachende vrouw die we op bijna iedere website tegenkomen is slechts opvulling en verspilling van de benutte ruimte

Ik weet niet of je dit zo kunt stellen. Dat er haast geen specifieke aandacht aan wordt besteed (in onze perifere visie zien we het wel) wil nog niet zeggen dat het geen positieve of negatieve invloed op mensen kan hebben.

Expertimenteren met verschillende foto’s en afnemen van interviews lijkt me een geschiktere manier om deze vraag te beantwoorden.

Bron: Research Conference Addresses Web Usability

Be Sociable, Share!