Volgens Consultancybureau Logan Tod gooit bijna tweederde van de e-commerce sites zinloos geld over de balk met ineffectieve zoekmachinemarketing.

Het grootste probleem is volgens de onderzoekers dat activiteiten op het gebied van zoekmachinemarketing niet ondersteund worden door geschikte content of landing pages. 60 procent van de e-commerce sites gaat hier de mist in, aldus Logan Tod. Het noemt deze categorie sites “Wasters”. Een op de vijf bezoekers blijkt de sites in deze categorie al op de eerste de beste pagina te verlaten. Dat duidt op een slordig keyword-gebruik en het ontbreken van geschikte landing pages, stellen de onderzoekers.

Bij nog eens twintig procent van de sites, door Logan Tod “Smart Balanced” genoemd, verlaat tussen de 10 en de 20 procent van de bezoekers de site op de eerste de beste pagina. Dit is volgens de onderzoekers een gezonde balans. Zij stellen dat als “Wasters” tot deze categorie willen behoren, ze vooral energie moeten steken in het vasthouden van bezoekers. Pas als dat lukt, heeft het zin om het extra budget voor zoekmachinemarketing vrij te maken.

Met eveneens 20 procent behoren de “Slackers” tot de overige e-commerce sites. Bij hen verlaat minder dan 10 procent van de bezoekers de site meteen na binnenkomst. Dit klinkt positief, maar de onderzoekers wijzen erop dat deze sites hun marketingbudget effectiever zouden kunnen besteden door meer te investeren in zoekmachine-optimalisatie (SEO) en pay-per-click advertenties.

Bron: Zoekmachinemarketing vaak weggegooid geld

Be Sociable, Share!