Er zijn vele conferenties, verenigingen en cursussen die mensen helpen gebruiksvriendelijk te bouwen. Het luisteren naar de ervaringen van mensen wil ook wel eens helpen. Er zijn 3 technieken die ietwat gevoelsmatig of omstreden zijn, maar de kans op gebruiksvriendelijk bouwen zeker zullen vergroten.

  • Sluit lelijkheid in de armen
    Spendeer niet te veel tijd aan de interface. Maak in plaats daarvan een ruwe prototype met plaatjes en lijm, zodat je 10 tot 15 prototypes kunt testen. Als je iets maakt wat te mooi is, te precies, dan kost het je meer tijd om het te maken en te veranderen.
  • Sla het lab over
    In plaats van mensen uit te nodigen in een test lab kun je je tijd en geld ook anders gebruiken. Namelijk aan het bouwen van een functie op een product zodat mensen deze thuis kunnen gebruiken. Je kunt op deze manier leren van de dingen die de gebruikers doen op hun eigen product in hun eigen huis. Op deze manier bereik je ook nog eens veel meer gebruikers. Denk bijvoorbeeld aan een Nielsen rating system, speciaal voor jouw product.
  • Leun niet op eigenschappen
    Als een product slecht is kun je er nog zoveel dingen aan toevoegen. Maar het blijft slecht. Als je iets hebt gemaakt dat mensen niet gebruiken is het raar dat wanneer je er dingen aan toe zou voegen ze het wel gaan gebruiken. Stel je hebt een varken en mensen proberen jou te helpen door te adviseren lippenstift, oorbellen, een sjaal, of Chanel No. 5 er op te doen. Het probleem is dat je er veel tijd er geld insteekt maar het er niet echt mooier van wordt.

Uit dit artikel blijkt dat je niet veel geld hoeft te besteden om gebruiksvriendelijk te bouwen.

Bron: Techniques to Improve Usability

Be Sociable, Share!