Toen vliegmaatschappij America West en US Airways fuseerden kwam boven water dat beide websites nogal verschilend presteerden. America West verkocht 31 procent van haar tickets via de website. Bij US Airways was dit slechts 13 procent. Het conversieratio (de mensen die niet alleen kijken maar ook kopen) van America West was maar liefst 75% hoger.

Omdat men echter verder ging onder de naam US Airways en de website van America West dus kwam te vervallen werd het hoog tijd voor een nieuwe website voor US Airways

Wel aardig op de nieuwe website is dat mensen de naam van een vliegveld kunnen intikken in plaats van dat men een selectie moet maken op basis van een keuzelijst. Op de website van de KLM hebben zie hier ook gebruik van gemaakt. Door gebruik te maken van Ajax technologie kan de gebruiker terwijl deze typt de keuzemogelijkheden zien en alvast zijn keuze maken. Een erg gebruiksvriendelijke oplossing.

Na wat “kinderziektes” zoals het tonen van vliegvelden waarop niet wordt gevolgen lijken de grootste problemen nu verholpen. Maar er is nog een hele weg te gaan. De grootste concurrent van US Airways op het gebied van verkoop via internet is Southwest Airlines, deze verkoopt maar liefst 65 procent van haar tickets via Internet.

Van beide websites heb ik echer niet het idee heb dat hier het optimale uit is gehaald qua gebruikersvriendelijkheid. Zo kom ik op de nieuwe website van US Airways uitklapmenu’s tegen voor primaire navigatie, onjuist gebruik van het alt-attribuut en een broncode die op tabellen is gebaseerd. Die van Southwest bevat wel erg veel keuzelijsten in de formulieren (had hier het principe van US Airways en KLM) toegepast. En ook hier bevat de broncode veel javascript en is de layout op tabellen gebaseerd.

Bron: US Airways debuts improved, easier-to-use Web site

Be Sociable, Share!