54 procent van de internetters beschouwt het web als de belangrijkste bron van informatie wanneer ze producten of diensten willen aanschaffen. Daarmee laat internet tijdschriften (34 procent) en televisie (23 procent) ver achter zich.

Dat blijkt uit een onderzoek van Yahoo en mediabureau OMD. De cijfers vertonen een opmerkelijk contrast met de bronnen die consumenten vertrouwen als het gaat om nieuws. Uit onderzoek van Reuters bleek vorige week dat televisie in dat geval het meest betrouwbaar wordt geacht, gevolgd door dagbladen, radio en dan pas internet.

Volgens de onderzoekers van Yahoo en OMD oriënteren consumenten zich veel online, maar dat wil niet zeggen dat ze de producten of diensten ook daadwerkelijk online aanschaffen. 38 procent van de consumenten wil producten eerst kunnen zien en aanraken voordat ze tot aanschaf overgaan. Dit is in lijn met een studie van twee onderzoekers aan de Universiteit Utrecht, die eerder deze week concludeerden dat internet het bezoek aan de middenstand niet benadeelt. Wel stellen de onderzoekers van Yahoo/OMD dat de almaar stijgende benzineprijzen op een gegeven moment een serieuze drempel zouden kunnen worden voor winkelbezoek.

54 procent van de internetters heeft zich ingeschreven op mailinglists van aanbieders, aldus Yahoo/OMD. Wanneer ze online kopen, die driekwart dat bij websites die ze kennen en vertrouwen. Social shopping, waarbij consumenten elkaar informeren, wint aan populariteit. 25 procent van de ondervraagden heeft wel eens een beoordeling over producten of diensten online geplaatst. Consumenten zijn zich er volgens de onderzoekers in toenemende mate van bewust dat ze aankoopbeslissingen niet meer in hun eentje hoeven te nemen.

Bron: Internet meest vertrouwde medium voor productinformatie

Be Sociable, Share!