Jakob Nielsen (The Increasing Conservatism of Web Users) beweert al jaren dat je met de invoering van nieuwe technologie zorgvuldig moet omspringen. In plaats van complex en geavanceerd pleit hij voor simpel en behoudend.

Iets dat simpel en behoudend is zal door gebruikers sneller begrepen worden en betrouwbaar overkomen. Als organisatie wil je toch zeker weten dat al je bedrijfskritische processen werken?

Eduard de Wilde komt tot een soortgelijke conclusie op basis van een eigen negatieve ervaring

Als je een tevreden klant wilt hebben gebruik dan technologie waarvan je zeker weet dat het werkt. Zodra er nog iets experimenteels aan zit, weet je zeker dat je het je erg gefrustreerde klanten oplevert. Experimenten gaat dus niet met selfservice.

Web 2.0 allemaal mooi een aardig dus. Maar voorzichtig met het invoeren ervan binnen organisaties. Pas doen als je zeker weet dat het werkt voor de eindgebruiker. Dat is wat anders dan denken dat het werkt voor de eindgebruiker.

Bron: Stelling Emerce update 13 april: Voor selfservice alleen gebruik maken van bewezen technologie

Be Sociable, Share!