Internet bedrijven eindigen niet erg hoog in de Top 100 van meest populaire merken. Alleen Google wist tot de Top 10 door te dringen. Microsoft eindigt op de eerste plaats en ook IBM staat nog altijd hoog in de Top 10, namelijk op de achtste plaats. Opvallende nieuwkomer is China Mobile.

De lijst is samengesteld door Millward Brown, dat de populariteit van 30.000 bedrijven meet. Voor de samenstelling van de merkenlijst wordt zowel naar financiële resultaten als naar de publieke opinie gekeken.

De populariteit van merken lijkt grotendeels af te hangen van hun geschatte marktwaarde. De nummer 1 op de merkenlijst, Microsoft, eindigt met 62 miljard dollar boven General Electric, dat op 55,8 miljard dollar wordt geraamd. Google (37 miljard) staat op nummer 7, boven IBM (36 miljard).

In top 10 van technologiebedrijven komt behalve Google ook Yahoo voor, op nummer tien. Maar andere internetbedrijven scoren juist erg laag: eBay staat op 38 en Amazon op 78. In de beleving van consumenten moet een merk, net als wijn, kennelijk lang rijpen.

In de Top 100 komt maar een Nederland bedrijf voor, bankiersgroep ING (76). Philips is nergens te bekennen. Zelfs het wat stijve Siemens heeft de lijst gehaald, net als spelletjesfabrikant Electronic Arts.

Bron: Internet scoort laag in merken top 100

Be Sociable, Share!