Een recentelijk onderzoek met eye-tracking naar het gebruik van formulieren op websites geeft aan dat expert-gebruikers, aangezien ze perfect weten hoe de webpagina er zal uitzien, onmiddellijk naar de functionaliteit kijken die ze wensen te gebruiken, zonder verder rond te kijken. Zeker wanneer het om doelgericht gedrag gaat, zoals het gebruik van web-applicaties. Alles wat zich niet op het invoerveld in kwestie bevindt, wordt één blinde vlek.

Om die reden zijn advertenties op web-applicaties, zoals bijvoorbeeld in Google Gmail, van weinig nut. Usersense gebruik het ding nu anderhalf jaar als vaste e-mailclient, en de advertenties vallen hen zelden op. Zelfs als ze, per ongeluk, in mijn gezichtsveld verschijnen, doe ik niet eens de moeite om ze te lezen, laat staan te begrijpen. Voor een bedrijf als Google, dat zijn revenue haalt uit dergelijke advertenties, is dat geen goed nieuws.

Het blijft ook uitkijken als je op dergelijke paginas dienstberichten of status-boodschappen meedeelt. Vaak worden die op startpaginas van toepassingen geplaatst. Zorg er voor dat ze visueel voldoende opvallen, door bijvoorbeeld een unieke en opvallende kleur te gebruiken, en enkel als er berichten zijn.

Bron: Veelgebruikte forms worden blinde vlekken

Be Sociable, Share!