The real goal is to make users come back, and to have them come directly to your site instead of clicking on expensive ads. Jakob Nielsen

Veel websites hebben hun bezoekers te danken aan zoekmachines. Ze zijn afhankelijk. Zoekmachines zijn een lucratieve handel. Steeds meer zoekmachines bieden allerlei andere diensten aan waardoor steeds meer mensen meer tijd op de wesbite van de zoekmachine besteden. Steeds vaker wordt het gebruik als vraag en antwoord machine in plaats van als startpunt van hun surfsessie.

Ook zoekmachine-marketing is enorm in de de belangstelling komen te staan. Het gevolg is dat websites in een soort wedloop belanden waarvan een plaats op de eerste pagina van de zoekresultaten de inzet is. Op termijn is dit alleen maar gunstig voor de zoekmachines.

Het is dus goed dat websites strategieën ontwikkelen waardoor ze zo min mogelijk afhankelijk zijn van zoekmachines. Ze moeten zich meer richten op herhaalbezoek. Dit kunnen ze stimuleren door gebruik te maken van:

  • E-mail nieuwsbrieven;
  • Houdt me op de hoogte van dit onderwerp functionaliteit;
  • Actief zijn op discussie-groepen;
  • Opstarten van een affiliate programma;
  • RSS, nieuwsfeeds;
  • URL vermelden op fysieke produkten, briefpapier etc;
  • Hardware waarmee toegang tot de content kan worden verkregen (ipod en itunes);
  • Functionaliteiten voor mobiel internet.

Bron: Search Engines as Leeches on the Web

Be Sociable, Share!