Je bouwt geen huis zonder dat je eerst een bouwtekening hebt laten maken. Niemand zal het hier mee oneens zijn. Eerst denken en dan doen. Voor websites zien we echter vaak dat men het liefst direct begint met bouwen zonder eerst te ontwerpen. “Een website wil ik wel maar kan dat user centered design verhaal er niet uit”. Het project loopt er vertraging door op of het kost meer geld zijn dan de hoofdredenen.

Dit is echter gebaseert op een aantal misvattingen.

  • Als we maar meer programmeurs inhuren gaat de doorlooptijd sneller
    Als programmeurs exact weten wat ze moeten bouwen klopt deze strategie. In de praktijk blijkt dit echter vaak niet waar. Programmeurs zullen alsnog eerst moeten ontwerpen hetgeen de nodige tijd en middelen kost. Waarom die tijd en middelen niet besteden aan een goed ontwerp waarbij eindgebruikers betrokken zijn?;
  • Wat nu niet goed is, trekken we in versie 2.0 wel recht
    Klantgericht of niet klantgericht? Je krijgt maar een kans om een eerste indruk te maken. Aandacht voor UCD zorgt niet voor een vertraging in de doorlooptijd. Het helpt je de belangrijke van de niet-belangrijke zaken scheiden wat zelfs tot een versnelling van de doorlooptijd kan leiden. Alsof dat niet genoeg is, de klant krijgt een product dat aansluit bij zijn wensen. Het fundament is goed en dat is veel betere basis voor doorontwikkeling;
  • Ontwerpen duurt te lang
    Iets twee keer bouwen omdat het de eerste keer fout was dan?;
  • We moeten om de x tijd een nieuwe product lanceren
    Waarom, waar zijn deze doelstellingen nu werkelijk op gebaseerd? Het is goed om innoverend te zijn. Maar wat als men daardoor de kwaliteit van het produkt uit het oog verliest? Gehaaste spoed is zelden goed;

Allemaal mooi een aardig, maar hoe verkoop ik nu UCD?

  • Meet de huidige gebruiksvriendelijkheid;
  • Meet het aantal helpdesk telefoontjes;
  • Identifeer andere kosten die naar beneden kunnen als het produkt makkelijker te gebruiken is;
  • Neem de eisen en randvoorwaarden nog eens goed onder de loep, waarop zijn deze gebaseerd? Zijn ze misschien overgenomen van projectplan tot projectplan?;

De bovenste argumenten zijn allemaal gebaseerd op het reduceren van de kosten. Dit is vaak het ook makkelijkst aan te tonen en te realiseren. Het meest interessante is echter dat het UCD ook omzetverhogend werkt. UCD zorgt voor betere produkten waarvan klanten profiteren. Deze zullen meer en vaker inkopen en werken als ambassadeurs. Ook marketing profiteert van een produkt met duidelijke klantvoordelen verkoopt makkelijker dan een lijstje waaruit de technische superieuriteit blijkt.

Bron: Myths and measurements: Evaluating the ROI of design

Be Sociable, Share!