De meeste mensen houden niet van complexiteit. We houden van eenvoud want daardoor wordt de wereld om ons heen grijpbaar. In dit streven willen we zaken nog wel eens te simpel voorstellen en daardoor te snel conclusies trekken.

Een voorbeeld: De gebruiker bewoog de cursor met zijn muis over het hele scherm, klikte uiteindelijk op het zoekveld en zuchtte ik wou dat er een link was die had wat ik wil. Die hyperlinks was er wel, de gebruiker moest alleen naar beneden naar scrollen om het te zien. En dit laatste deed hij niet.

De voor de hand liggende conclusie: gebruikers houden niet van scrollen, we moeten zorgen dat alle content op een scherm past. Klopt dit echter wel? Van de gebruiker ziet de link niet omdat hij niet scrollde naar gebruikers houden niet van scrollen is een behoorlijk stap.

Om niet in de valkuil te stappen van het te snel trekken van conclusies is het goed om vier zaken goed te onderscheiden:

  • Observaties, dit is wat we feitelijk waarnemen (de gebruiker scrollt niet);
  • Oorzaken, verklaringen voor het geobserveerde (gebruikers houden niet van scrollem);
  • Opinie, onze mening over wat gebeurt (onze paginas zijn te lang waardoor gebruikers vaak moet scrollen);
  • Advies, gefundeerde aanbeveling voor verbetering (zorg dat alles op een pagina past);

Door de zaken goed te scheiden kan je misschien bij opinie ook tot de conclusie komen dat je de belangrijkste informatie bijvoorbeeld boven de vouw van de webpagina presenteert. Of misschien als je observeert zie je onderin het scherm een grote witruimte waardoor de gebruiker denkt dat de pagina daar eindigt. Er liggen vaak meerdere oorzaken ten grondslag aan een probleem. Het is goed om hier zo veel mogelijk inzicht in te krijgen. Het maken van een Ishikawa visgraat diagram is hiervoor een goede methode.

Wie tot goede adviezen wil komen moet niet te snel conclusies trekken maar zeer gedisciplineerd eerst het probleem goed in kaart brengen. Geen nieuwe kennis, maar het is altijd goed om hier even weer bewust van te zijn.

Bron: The Road to Recommendation

Be Sociable, Share!