De gratis internetbrowser Firefox heeft in Nederland niet genoeg financiële steun gekregen om een paginagrote advertentie te kunnen plaatsen in dagblad De Telegraaf. Tot dusver is met een campagne iets meer dan 27.000 euro opgehaald, zo blijkt uit de website van de initiatiefnemers. Gehoopt was op een totaalbedrag van 53.000 euro.

De initiatiefnemers stoppen eind januari met hun inzamelingsactie. Ze willen het geld nu inzetten voor de verspreiding van cd’s om de installatie van Firefox te promoten.

Het project is vorig jaar opgestart nadat het in de Verenigde Staten was gelukt om een Firefox-advertentie in The New York Times te plaatsen. De browser kan rekenen op een grote schare sympathisanten omdat de software is gebaseerd op open standaarden.

Onlangs kwam een nieuwe versie uit. Het marktaandeel van de browser is inmiddels gegroeid tot bijna 10 procent. De meeste aanhangers zijn in de Verenigde Staten te vinden. Mogelijk komen er in de VS zelfs Firefox-spotjes op tv.

Bron: Nederlanders minder gul voor Firefox

Be Sociable, Share!