Een toegankelijk, gebruiksvriendelijk jaarverslag aanbieden op de corporate website is iets wat vele organisaties nastreven. Helaas blijkt dit makkelijker gezegd dan gedaan, want het blijft lastig bezoekers te trakteren op een ideaal online jaarverslag.

Jakob Nielsen hekelt in zijn rapport “Usability of the Investor Relations Area of Corporate Websites” het gebruik van grote PDF bestanden. Hij geeft aan dat het aanbieden van een volledig jaarverslag in PDF nuttig is om printkosten voor organisaties te reduceren. Voor bezoekers blijft het lastig om snel de juiste informatie te vinden, omdat de PDF bestanden hen er toe dwingen de lappen printvriendelijke, maar onleesbare tekst geheel door te spitten.

Toch is er een manier om PDF te gebruiken bij het publiceren van het jaarverslag.

Gesegmenteerd PDF jaarverslag Ondernemingen kunnen hun jaarverslag opdelen in verschillende kleine bestanden (hoofdstukken). Via een gesegmenteerd jaarverslag krijgen bezoekers de mogelijkheid enkel de voor hen relevante onderdelen van het jaarverslag te downloaden.

HTML jaarverslag Idealiter biedt een onderneming een jaarverslag in de vorm van een PDF bestand enkel als printservice op de website aan. Het mooiste is immers een jaarverslag dat geheel in HTML wordt aangeboden. De bezoeker kan de gegevens zelf bewerken; testen zijn immers eenvoudig te selecteren. Daarnaast kan het jaarverslag aantrekkelijker gemaakt worden door middel van het toevoegen van interactieve grafieken, video of exel bestanden. De HTML versie kan zich ook aanpassen aan de schermgrootte, waardoor het bestand te allen tijde goed leesbaar blijft.

Bron: Het jaarverslag op de website: wat is de juiste vorm?

Be Sociable, Share!