Tijdens het ontwikkelen van de Office 12 gebruikersinterface waren er voortdurend onderzoeken gaande om de gebruiksvriendelijkheid en leercurve te testen.

De testversie Office 12 Beta 1 is in een zeer vroeg stadium door een selecte diverse groep mensen gebruikt.

Als je wilt weten of iets werkt of niet is het niet zo raar om het te laten zien aan een groep gebruikers, dat ze het zo vroeg in het proces deden was wel nieuw.

De beta 1 versie is verre van af en is slechts een schim van hetgeen uiteindelijk opgeleverd wordt. Het is nog niet werkbaar en bevat veel bugs. De groep mensen die het gebruikt hebben voelden zich dan ook nauw betrokken met de ontwikkeling van office 12. Noem ze technofielen of early-adaptors.

De resulaten van deze groep was over het algemeen positief. Bugs werden snel opgespoord en konden makkelijk worden opgelost. Grote redesigns waren niet nodig en men kon zich bezig houden met het zetten van de puntjes op de i.

Tijdens deze test werd nog maar eens duidelijk dat er een grote relatie bestaat tussen kwaliteit en gebruiksvriendelijkheid. Het is moeilijk te onderscheiden of iets niet werkt (slechte kwaliteit) of dat het slecht ontworpen is (slechte gebruiksvriendelijkheid). De meeste feedback op gebruiksvriendelijkheid zit hem dan ook in het opsporen van bugs.

Het zijn juist die kleine dingetjes, die puntjes op de i, die uiteindelijk het verschil maken tussen falen of succes.

Het moeilijke is om deze zaken goed te prioriteren en tijdig op te lossen binnen de het bestaande budget en doorlooptijd.

Bron:Quality Is Usability

Be Sociable, Share!