Loop een willekeurig gemiddeld kantoor binnen en de kans is klein dat je een apple computer tegenkomt. Dat is ook logisch want het marktaandeel van Apple is minder dan vijf proces. En toch loopt de hele journalistieke wereld warm als Steve Jobs weer een nieuwe produkt aankondigt in een van zijn bekende keynotes.

Volgens de hoofd marketing van Apple. Philips W. Schiller, is het succes als volgt te verklaren. Volgens hem claimen de meeste bedrijven dat ze klantgericht zijn. Zo niet Apple die produktgericht is. De focus is duidelijk. Altijd de beste beste producten willen maken.

Sommige fabrikanten bouwen produkten die er mooi uit zien maar moeilijk zijn om te gebruiken. Andere fabrikanten bouwen produkten die gebruiksvriendelijk zijn maar er niet uit zien. Steve Jobs eist dat ieder nieuw produkt én gebruiksvriendelijk is én er mooi uitziet.

Daarnaast is het hele bedrijf gericht op continu verbetering. Ieder produkt dat ze lanceren is beter dan het vorige/

Een mooi voorbeeld is de stroomvoorzieningskabel van de laptop. In de praktijk wil het wel eens gebeuren dat iemand blijft haken achter de kabel en de hele laptop mee sleurt. Apple bedacht daarom deze te verbinden via magneten. Als iemand nu blijft haken is er dan niets aan de hand want de kabel laat los.

Om dit soort praktische verbeteringen gaat het. Iets constateren en aanpassen, hoe vaker Apple dit kunstje herhaald hoe groter de kloof met haar concurrenten.

Bron: Tiny Apple has oversized influence

Be Sociable, Share!