Het drie maanden geleden gestarte mkbOK websitekeurmerk heeft de grens van 250 aangesloten websites doorbroken. Hiermee claimt het mkbOK keurmerk samen met Thuiswinkel Waarborg de hoofdrolspelers te zijn die het zakendoen via het Internet veilig en betrouwbaar maken.
In de kerstvakantie gaat de lancering van de website www.mkbOK.nl plaatsvinden. Volgend jaar gaat druk gewerkt worden om interessante lokale en regionale diensten toe te voegen. Doel is om naast stimulering van het zaken doen met het MKB een startpagina en zoekmachine op de markt te zetten met interessante toegevoegde waarde ten opzichte van bestaande zoekmachine- of startpagina-achtige websites.
Met de lancering van de website www.mkbOK.nl als zoekmachine en startpagina verwacht mkbOK.nl dan ook voor zowel de consument als het bedrijfsleven een nieuw tijdperk in te luiden als het gaat om regionaal en plaatselijk zoeken, alsmede veilig en betrouwbaar (online) zakendoen.
Over het ambitieniveau niets dan lof. Een keurmerk, indien bekend en erkent door de consument, wekt vertrouwen op. Aan de andere kant, ik begin langzaam tekenen van keurmerk-vermoeheid te vertonen. Van een organisatie die een websitekeurmerk afgeeft mag je verwachten dat op eigen website niets aan te merken is. Van de website van mkbOK ben ik allerminst onder de indruk. Een aantal dingen valt me op.
Als je met je muis over tekst gaat wordt deze onderstreept maar het is geen hyperlink, maar soms ook wel.
De code is een rommeltje, het is niet valide en bevat veel font en table tags.
Een ander mooi voorbeeld is het logo. Deze bevat twee grove fouten. Het bevat groene tekst op een rode achtergrond, erg handig voor mensen die rood-groen kleurenblindheid hebben (één op de twintig mannen) en dit onderscheid niet goed kunnen maken. Daarnaast bevat het logo de hyperlink tekst “klik hier”. Deze tekst is niet informatiedragend. Als ze dus uit de context worden gelezen hebben ze geen mening. Doordat mensen websites scannen lezen ze zelden de context, daarnaast is het lastig voor mensen die een screenreader gebruiker en bijvoorbeeld alle hyperlinks van de pagina apart laten oplezen. Klik hier zegt dan niets.
1 reactie op "website mkbOK qua gebruiksvriendelijkheid niet OK"
Tsja, mkbOK staat voor veilig zaken doen en betrouwbaarheid. Dit heeft volgens mij weinig te maken met usability.
1 van de websites waaraan ik gewerkt heb draagt dit keurmerk ook. De achterliggende gedachte hiervan is om de drempel om tot aanschaf over te gaan, lager te maken voor de bezoeker.
VeriSign is qua code en usability ook niet perfect…
De drempel tot aanschaf heeft ook te maken met jaren internetervaring, volgens Nielsen kopen mensen pas op internet als ze al 2 a 3 jaar online zijn.
Gebruiksvriendelijkheid en vormgeving hebben veel invloed op het vertrouwen dat mensen in een website hebben. B.J. Fogg van stanford university publiceert hierover [url=http://credibility.stanford.edu/guidelines/index.html]interessante materie[/url].
Vertrouwen in de website leidt automatisch tot meer vertrouwen in de organisatie die achter de website steekt. Andersom geldt ook. Wantrouwen in de website leidt tot minder vertrouwen in de organisatie.
Als ik kijk naar de website van mkbOK straalt het vertrouwen niet op me af inderdaad.
Maar wat Arjen zegt is waar. mkbOK zegt iets over het bedrijf achter een website en niet over een website zelf. Dat er meer speelt om betrouwbaar over te komen is waar maar zegt niets over dit keurmerk of de waarde daarvan.
Het keurmerk is nog niet helemaal ingesteld op nieuwere economieën overigens. Je moet een bezoekadres hebben en tussen 9:00 en 17:00 telefonisch bereikbaar zijn. Een model waarbij je communiceert via internet en zelf tussen 9:00 en 17:00 je pakketjes rondbrengt valt af, net als de pizzabezorger die pas om 16:00 begint.
Ik red het nog wel even zonder mkbOK denk ik.
Ha, ik zie dat ze het logo hebben aangepast 🙂 goedzo!
Plaats je reactie
Velden met een * zijn verplicht in te vullen