De meeste gebruiksvriendelijkheids problemen doen zich voor bij het invullen van van formulieren. We hebben de bezoeker eindelijk zo ver gekregen om tot actie over te gaan en door een moeilijk formulier haakt hij alsnog af.

Brian Crescimanno noemt een aantal handige richtlijnen:

  • Kies het juiste element voor de taak
    Denk bewust na of je een radio-button, checkbox of select gebruikt.
  • Maak velden voldoende lang
    Maak velden minimaal 20 karakters lang. Voor textarea houd je minimaal 50 karakter en 10 regels aan.
  • Vraag niet teveel
    Is deze informatie echt zinvol voor ons en is deze informatie zo belangrijk dat het verplicht is. Vaak kunnen we wel met minder velden af.
  • Verplichte velden
    Geef met een asterisk (*) wat verplichte velden zijn. Gebruik hiervoor geen kleur.
  • Beschrijvende labels
    Neem voor elke veld een duidelijke label op zodat mensen weten wat ze moeten invoeren.
  • Fouttolerantie
    Veel dingen kunnen op verschillende manieren worden ingevuld. Denk aan een telefoonnummer. Geeft niet iedere keer een foutmelding terug totdat de gebruiker het goed heeft gedaan maar zorg dat de techniek verschillende soorten invoer kan verwerken.
  • Fout meldingen
    Zorg dat je foutmeldingen duidelijk zijn en de gebruiker verder helpen met zijn taak. Iets als [code]zoekresultaten niet gevonden[/code] doet dit niet bijvoorbeeld
  • Alles opnieuw invoeren
    Zorg dat gebruikers niet iedere keer alle formulieren opnieuw hoeven in te vullen als ze een foutje maakten.

Bron: Sensible Forms: A Form Usability Checklist

Be Sociable, Share!