Iets te kiezen hebben is beter dat niets te kiezen hebben. Keuze is goed. Hoe meer keuze hoe beter. Op Amazon.com of ebay.com vind je werkelijk alles wat je maar zoekt. Ze zijn het levende bewijs dat keuze goed is.

Fout! Steeds meer overheids-diensten komen terecht op de vrije markt: telefoon, energie, water, pensioenen en recent de zorg. Eén van de veronderstellingen van het beleid is, dat mensen deze keuzevrijheid wensen. CentERdata onderzocht dit en kwam met de volgende cijfers: slechts 25 procent zegt het op prijs te stellen, 46 procent zegt er geen tijd voor te hebben en 29 procent weet het niet.

Mensen hebben helemaal geen behoefte aan veel keuzevrijheid

Volgens Barry Schwartz de auteur van The Paradox of Choice vragen mensen zich bij iedere keuze die ze maken of ze toch niet beter iets anders kunnen kiezen. Hoe meer keuze men heeft des te sterker dit gevoel is. Deze onmacht om te kiezen wordt keuzestress genoemd.

Volgens Schwarts zou Amazon.com meer verkopen als ze geen 20 maar 5 boeken aanprijst op de homepage.

Professor dr. W.F. van Raaij, hoogleraar Economische Psychologie aan de Universiteit van Tilburg, gelooft in een gepersonaliseerde aanpak:Men vergeet wel eens dat mensen helemaal geen zin hebben in al die prijsvergelijkingen. Leveranciers van bijvoorbeeld telefonie zouden eigenlijk toe moeten naar een systeem waarbij het gedrag van de klant wordt gevolgd en waaraan vervolgens automatisch een passend tarief wordt gekoppeld.

Bron: Interview: Barry Schwartz, author, “The Paradox of Choice

Be Sociable, Share!