Een aantal van de meeste succesvolle websites zoals Google, Marktplaats, Startpagina, eBay en Amazon staan niet bekend om hun mooie design. Volgens Jamie Roche, CEO van Offermatica, specialist in online experimenten is de mooiste website dan ook niet perse de meest effecteive

Roche onderzocht talloze websites met methodes als a/b testing en multivariate testen en concludeert dat de mooie website niet automatisch leidt tot meer verkoop. De saaie simpele site blijkt vaak doeltreffender en meer conversie op te leveren.

Volgens Tibert Verhagen, wetenschapper aan de VU wordt het succes van een website bepaald door de functionaliteiten. Denk hierbij aan keuzemogelijkheden, aanbiedingen, vergelijkbaarheid, referenties, betaalmogelijkheden etc. Volgens Verhagen is design is niet van invloed op het resultaat van een website

Zorg daarom dat mensen met verstand van user experience en webdesign betrokken zijn bij de ontwikkeling van je website. Helaas maar reclamebureau’s en programmeurs missen deze kennis vaak. Verzeker jezelf ervan daarom dat je website gebruiksvriendelijk is en aansluit bij de behoeften van je bezoeker.

Moeten we dan helemaal geen aandacht meer besteden aan het design van onze website? Nee. Design en usability gaan hand in hand, denk alleen maar aan het assortiment van Apple. Moet je echter kiezen bedenkt dan dat er zonder gebruiksvriendelijkheid geen conversie is maar zonder design wel.

Gratis website evaluatie

Concept7 biedt geheel vrijblijvend een knelpunten analyse van je website aan. Een unieke kans om toegang te krijgen tot de kennis van echte experts.

Be Sociable, Share!